19.06.2015 19:23
Oczy motocyklisty
Na papierze wszystko świetnie - odpukać, zdrowie wzorowe. Żadnych chorób, żadny problemów - serce, ciśnienie, cholesterów - tak jak ma być. Matka 87 l., fizycznie i psychicznie w dobrym stanie. Ojciec, 92 l. nawet lepiej się trzyma.
Pytania idą świetnie. No teraz... wzrok.
Śledzę długopis trzymany w ręku lekarza. W lewo... dalej, dalej OK. W prawo... w górę... w dół. Bez problemu.
Lekarz pyta mnie, aby zakryć lewe oko, i przyczytać literki na tablicy. Bez okularów (noszę do czytania, nie na odległość). Tylko ostatnią i przedostatnią nie mogę wyrażnie zobaczyć. 20 lat temu, bez problemu bym doczytał do końca.
"Dobra," mowi. "Proszę zakryć prawe oko."
"K, potem L, Z... no i na następniej linii.. już... nie mogę"
Lekarz mówi, że ja nie mogę się starać o prawo jazdy Kat A w taką wadą w jednym okiem. "Samochodem, bez problemu. Ale na jednośladzie - nie."
Więć idę do okulisty, aby zapisać się na badanie zwzroku. Ale nie mam dużej nadzieji...
Mam tą wadę od dzieciństwa. Miałem zeza w lewym, 'leniwym' okiem. W wieku ośmiu lat miałem operację na to oko, nie ma zeza, ale lewe oko widzi inaczej. Świetnie odbiera kolor i kształt (nazywam to moim 'artystycznym' okiem, bardzo mi pomaga do kompozycji zdjęć), ale ostrość - słabo. W szkolnym sporcie, tam gdzie była piłką (tenis, ping-poing, piłka nożna, rugby) nie byłem najlepszym - woliłem biegać, pływać, jeżdzić na rowerze.
Patrząc na punkt światła, np. gwiazdę, widzę nie jeden punkt, lecz pięć, jeden większy, reszta w okół małego kółeczka. Gdy miałem ostatnie badanie wzroku, okulistka próbowała różne soczewki - nic nie pomogło. Może chirurgia lazerowa...
Więc co tu zrobić.
Popatrzyłem na strony gov.uk [BTW genialne - nie do pomyślenia aby coś takiego powstało w Polsce] jak to wygląda w Wlk. Brytanii. Tam nie ma wymogu dwóch dobrych oczu do prowadzenia motocyklu - wzrok w miarę równy w dwóch oczach jest jednak potrzebny do prowadzenia TIRów i autobusów. Natomiast, tak to wygląda w Polsce:
a) ostrość wzroku oka widzącego
wynosi nie mniej niż 0,6 z korekcją dopuszczalną do +/- 8,0
D, |
Wedłu tego, jestem OK z moją Kat B.
Wczoraj wracając z Łódzi (moja najdłuższa wyprawa motocyklowa dotychczas), znalazłem sobie długą, pustą drogę o idealnej nawierzchni. Na liczniku miałem 85km/h. Zamknęłem prawe oko. No, wszystko widać... ale bez szczegółów. Nie widziałbym, na przykład, wyrwę w asflacie. Więc otwieram prawe oko, zamykam lewe - idealne. Jednak to jak z tymi piłkami. Wymierzanie odległości z nierówny wzrokiem jest trudniej. Przy maksymalnych prędkościach, z jakimi się ma doczynienie na motocyklu z silnikiem 125cm3, nie czuję że to jest problem. Ale na motocyklu, którym mogę jeżdzić z prędkością 130km/h +, no to już faktycznie nie jest bezpiecznie.
Więc w wtorek idą do okulisty. Zobaczą co ona powie.
Komentarze : 9
Motocyklem możesz jeździć z takimi samymi prędkościami jak samochodem. Gdzie Ty chcesz 130 jechać? Autostrad tu jest nie wiele.
Chłopie, tutaj nie oczy, to co masz za nimi ma znaczenie. Jak masz mózg, to będziesz jechał tym motocyklem powoli, niezależnie od tego jaką masz wadę wzroku.
też jestem jednoocznym fanem motocykli. spotkałem sie z tym samym problemem. ale jest nadzieja. w ministerstwie zdrowia trwaja prace nad zmianą załącznika w sprawie wzroku na kat a. tylko że twierdza, że mają czas do końca roku. pożyjemy zobaczymy.
O kurcze, gdzie Ty robisz te jazdy, że takiego lekarza tam mają? Ja jak robiłam prawko to lekarz tylko sprawdził czy mam obie ręce i obie nogi i wystawił zaświadczenie.
Bez przesady! Jesli nie jesteś ślepy jak kura, to dostaniesz wpis nakazujący jazdę motocyklem w szklach korekcyjnych. Wzrok Ci sie wyostrzy i wszyscy bedą szczęśliwi. Pozdrawiam!
Popieram Jurajski_Zbychu w 100 procentach! Sam decyduj o sobie. Czemu ma decydowac urzednik czy 0,8 to juz ok, a 0,79 to juz nie? Ze niby jedziesz wolniej na 125 i co z tego? To bedziesz wolniej jechac na wiekszym moto i tyle. A bedziesz chcial czasem przycisnac ot tak, dla radochy, to przycisniesz na prostej drodze, bez ludzi, bez aut. Bezpiecznie. 200 ;)
Sam bedziesz wiedzial czy mozesz szybciej jechac, nie jestes samobojca i potrafisz ocenic na ile sobie mozesz pozwolic i na ile pozwala Ci wzrok.
Wiesz co - nie chcę być niegrzeczny, ale ja myślę że długie przebywanie w UK, spowodowało że Ty poruszasz się gdzieś daleko poza rzeczywistością polską. Proponuję załatwić sobie badania i ZAPŁACIĆ za ich pozytywny wynik, bo inaczej to Ci jeszcze wpieprzą jakieś czasowe (o krótkim czasie) i potem będziesz chodził za 2, 3 lata ponownie badać wzrok, więc nie czytaj stron xxxx.gov etc. tylko załatw sobie te badania bo potem będziesz mieć problemy. Wiem: powiesz, tak się nie powinno, to w końcu chodzi o moje bezpieczeństwo. Tak i prawie się zgodzę. Prawie, bowiem Ty w gruncie rzeczy nie idziesz robić prawka na autobus którym będziesz woził 55 dzieci na kolonie. Ty idziesz zrobić sobie prawko na moto, na którym ew. sam sobie krzywdę zrobisz i to czy Ty widzisz poprawnie, to już jest twoja broszka. W każdym razie, weź se załatw te badania, bo sobie tylko biedy napytasz. Takie moje zdanie.
Dzięki za link do strony obywatel.gov.pl; widzę tu jedno ministerstwo - MSW, mam nadzieję, że faktycznie będzie ta strona rozbudowana o informację od innych ministerstw. Gov.uk to zbiór informacji z 23 ministerstw plus kilkaset różnych agencji państwowych.
Jeśli ta polska inicjatywa przełamie silosowość w rządzie (spory kompetencyjne między resortami), to na prawdę wielkie brawa. Ale sądzę że jeszcze poczekamy na prawdziwy gov.pl może 10-15 lat.
Jeśli chodzi o gov.uk, to właśnie powstaje podobny twór: https://obywatel.gov.pl - wkrótce będzie rozbudowany o więcej informacji.
Uuu, szkoda, ale trzymam kciuki!
PS Swoją drogą pierwszy raz słyszałem o czymś takim jak widzenie obuoczne
Archiwum
Kategorie
- Na wesoło (656)
- Nauka jazdy (9)
- O moim motocyklu (5)
- Ogólne (151)
- Ogólne (5)
- Ogólne (3)
- Wszystko inne (25)
- Wszystko inne (4)